News
Sprawozdanie z programu badań przesiewowych słuchu dla uczniów klas pierwszych Szkoły Podstawowej w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w roku szkolnym 2017/2018
07.06.2018
W Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Nowym Mieście nad Pilicą realizowano program badań przesiewowych słuchu dla uczniów klas pierwszych szkół podstawowych. Program prowadzony jest przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Kajetanach. Zasadniczym celem tego programu jest wczesne wykrycie zaburzeń słuchu u dzieci przystępujących do obowiązku szkolnego. Cele szczegółowe programu to umożliwienie dzieciom wczesnej diagnostyki i leczenia zaburzeń słuchu u dzieci z nieprawidłowym wynikiem badania przesiewowego oraz podniesienie świadomości rodziców, a także pracowników oświaty na temat celowości wykonywania badań przesiewowych słuchu. Wyniki dotychczasowych programów badań przesiewowych pokazały, że nawet co 5–6 dziecko może mieć problemy związane ze słuchem, mające istotne znaczenie dla jego rozwoju i osiąganych wyników w nauce.
Program rozpoczął się działaniami informacyjno-edukacyjnymi dla rodziców w trakcie zebrania w lutym 2018 roku. Planowany ramowy program spotkania przedstawiał w jaki sposób będzie przebiegała realizacja przesiewowego badania słuchu, jakie są prawdopodobieństwa wystąpienia ubytku słuchu u dzieci oraz objawy wskazujące na możliwe problemy ze słuchem. Rodzice mieli za zadanie podpisać formularz świadomej zgody na udział w Programie. 30 maja 2018 roku do naszej placówki przyjechali pracownicy Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Kajetanach. Badaniem były objęte dwie uczennice klasy pierwszej szkoły podstawowej. Zostało przeprowadzone wstępne badanie lekarskie, które kwalifikowało dziecko do kolejnego badania, czyli badania audiometrycznego. Progowe badanie audiometryczne słuchu dla przewodnictwa powietrznego dla częstotliwości: 500, 1000, 2000, 4000 i 8000 Hz. Podczas badania słuchu dziecko ma założone na głowę słuchawki. Osoba przeprowadzająca badanie wysyła z audiometru dźwięki o różnej barwie i głośności. Zadaniem dziecka jest podniesienie ręki lub naciśnięcie przycisku, który trzyma w dłoni, gdy usłyszy dźwięk. W ten sposób dowiadujemy się, czy dziecko słyszy określone dźwięki. Wyznaczenie najniższego natężenia dźwięku, przy którym dziecko sygnalizuje jego słyszenie, pozwala wyznaczyć próg słyszenia. Nasze uczennice były bardzo dzielne w trakcie badania.
W następnym roku szkolnym 2018/2019 Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy także będzie miał możliwość udziału w przedstawionym programie. Badania ankietowe przeprowadzone w województwie mazowieckim potwierdziły bardzo dużą skalę występowania zaburzeń słuchu wśród dzieci w wieku szkolnym i potrzebę prowadzenia badań przesiewowych w tym zakresie.
Przygotowała:
Katarzyna Januszek