News
„Pszczoły robią dla nas tak wiele. Więc i my się postarajmy, i szansę na lepszą przyszłość im dajmy”
16.03.2020
Ogólnopolska Akcja Edukacyjną pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej #DzieciUcząRodziców w Publicznej Szkole Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Nowym Mieście nad Pilicą
Pszczoły to owady majce ogromny wpływ na nasze życie. Albert Einstein, jeden z najwybitniejszych fizyków wszechczasów stwierdził, że iż człowiek i świat istnieją i istnieć będą dopóty, dopóki żyją pszczoły. Naukowcy zaś informują, że po wyginięciu pszczół w przeciągu dwóch lat wyginie populacja ludzka na kuli ziemskiej.
Bardzo ważne jest, abyśmy mieli tego świadomość, dlatego uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Nowym Mieście nad Pilicą włączyli się w Ogólnopolską Akcję Edukacyjną pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej #DzieciUcząRodziców. W ramach akcji dnia 6 marca 2020 roku w klasie I b zrealizowano temat „Wyjątkowa pszczoła”. Dzieci poprzez poznawanie świata przyrody i roli pszczół dla środowiska i człowieka poznały istotę pracy tych owadów. Podczas zajęć zapoznały się z budową ciała pszczoły, poznały zwyczaje, podział obowiązków i ról, jakie w ulu pełnią pszczoły podczas swojego życia. Odgrywały scenki dramowe, których bohaterkami były pszczoły w różnych sytuacjach np.: podczas oblatywania łąki pełnej kwiatów, w poszukiwaniu nektaru, czy też w czasie, gdy sady i ogrody pryskane są środkami ochrony roślin. Oglądając prezentację
pt: „Wyjątkowa pszczoła” uczniowie dowiedzieli się jak znaczna część zbiorów żywności i owoców całego świata zależy od zapylenia przez owady, głownie pszczoły. Uświadomili sobie, że niejednokrotnie owady te wpływają na przedłużenie gatunku konkretnych roślin. Dzieci poszerzyły swoją wiedzę na temat wykorzystywania produktów pszczelich. Dowiedziały się, że pszczoły oprócz miodu, składnika wykorzystywanego w kuchni i domowej aptece obdarowują nas wieloma cennymi skarbami takimi jak wosk, pyłek, mleczko, propolis czy jad pszczeli, które wykorzystywane są także w kosmetyce.
Po obszernej, ale bardzo cennej części teoretycznej przyszedł czas na degustację „smaku zdrowia” – miodu. Uczniowie sami smarowali wafelki słodziutkim miodem, zajadając je z apetytem. Mieli także okazję realizować swoje talenty artystyczne. Kolorowali obrazki, wspólnie wykonali ul wraz z mieszkańcami, sympatycznymi pszczółkami, wykazując się umiejętnością współpracy w zespole. Ważnym etapem zajęć było wysłuchanie i wspólna nauka wiersza pt: „Zmartwienie pszczoły” będącego prośbą, ale także żalem pszczółki skierowanym do ludzi, aby pamiętali o ich potrzebach i zadbali o odpowiednie warunki, aby te cenne owady mogły żyć i zapewniać nam, ludziom życie.
Realizując powyższe zadania motywowano uczniów do ochrony przyrody. Udzielając odpowiedzi na pytanie „Jak stworzyć środowisko przyjazne pszczołom?” edukowano, w jaki sposób można pszczołom pomagać. Uczniowie poznali przyczyny masowego wymierania pszczół. Tym bardziej troska o ich los stała się dla nich bardzo ważnym zadaniem. Obiecali, że pomogą rodzicom podczas wiosennych prac w ogrodzie i zadbają, aby pojawiło się w nich jak najwięcej kwiatów. Mamy nadzieję, że latem także balkony i parapety okien wypełnią się skrzynkami z kolorowymi kwiatami. Wierzymy, że pszczółki odwdzięcza się nam wesołym bzyczeniem i obdarują słodziutkim miodem.
Pamiętajmy, że te małe owady wraz ze swoją pracą niosą wspaniałe wartości i przykład do naśladowania dla nas wszystkich, dlatego dbałość o stworzenie pszczołom szansy na lepszą przyszłość, to zadanie dla każdego z nas.